Waarom de nieuwe gTLD’s vervelend zijnVan alle nieuwe gTLD extensies, u weet wel die gekke extensies als .xyz, .guru of .ceo, heeft de recente lancering de verwachtingen van sommigen overtroffen. AtWorX voorspelde eerder (2014) al dat de extensie .shop één van de weinige extensies zou zijn die het wel goed zou doen.
Op 26 september 2016 is de nieuwe .shop extensie beschikbaar op basis van ‘first come, first serve’. Hoewel diverse domeinnamen in de eerdere fasen geregistreerd werden (vaak merknamen of preventieve merknaamregistraties), werd er fors geregistreerd bij de start van de general availability. Op dit moment (29/09/2016 21:00) zijn er ruim 67.000 .shop domeinnamen geregistreerd. Veel domeinnamen zijn (ook hier weer) echter premium domeinnamen die door de registry achter worden gehouden. Deze kunnen thans vaak wel geregistreerd worden. Daarbij komt dan een fee van enkele tienduizenden tot honderdduizenden euro’s. Sommige namen als sex.shop kosten $ 110.000,- voor één jaar registratie. Naar verwachting zullen deze domeinnamen op een later tijdstip geveild worden.
Je kunt de .shop extensie gebruiken om je online business te presenteren. De .shop extensie is één van de weinige extensies die het zal gaan redden in de stortvloed van de ruim 1.900 (!) domme nieuwe gTLD extensies. Is je beoogde domeinnaam echter al geregistreerd of gereserveerd? Je zou dan nog kunnen uitwijken naar de extensies .store (ruim 57.000 geregistreerd) of .shopping (slechts 2.800 geregistreerd).
Maar nog steeds is overduidelijk; je registreert (of koopt) nog altijd beter een mooie .nl domeinnaam. Die blijven het altijd goed doen!