AtWorX werd door BNR nieuwsradio gevraagd of het waar was dat Chinezen de laatste tijd veel domeinnamen opkopen en waarom dat dat dan gebeurde. In de uitzending van De Ochtendspits legde Bas de Ruiter, directeur/eigenaar van AtWorX, aan presentator Patrick Lodiers uit dat dit inderdaad het geval is en de redenen waarom.
Sinds de beurs van China mindere resultaten haalt, zijn enkele gefortuneerde Chinezen op zoek naar andere kanalen om geld te verdienen. En ze vonden onder andere de domeinnaamhandel op hun weg. Medio zomer 2015 werd dit duidelijk toen Chinezen massaal houders van domeinnamen begonnen te benaderen. Meestal ging het om domeinnamen met 2-5 karakters (dus niet alleen letters maar ook cijfers) in de generieke extensies als .com, .net of .biz. Er werd goed door de Chinezen ingeslagen, opvallend was dat ze over het algemeen redelijk tot goed voor de domeinnamen betaalden.
Eigenlijk tegelijkertijd zagen we ook dat de Chinezen zich stortten op de nieuwe extensies zoals .xyz of .club. Ook daar waren ze op zoek naar korte domeinnamen, maar ook generieke namen werden geregistreerd of gekocht.
De mindere resultaten van de beurs was echter niet de enige reden. Ook de opkomst van de e-commerce in China (met veel inwoners op het internet) speelde een grote rol. En wetende dat de Chinese overheid ieder moment je .com.cn of .cn domeinnaam kan afnemen, zorgde voor een run op de (korte) gTLD’s en newTLD’s. Ten slotte zijn domeinnamen de afgelopen jaren een redelijk stabiele investering gebleken.
Op dit moment is de Chinese aanvraag-hausse wat tot rust gekomen, maar we hebben definitief te maken met het nieuwe fenomeen van de Chinese domeinnaamhandelaar.
Het resultaat van de Chinese domeinnaam-verzamelwoede is dat de korte domeinnamen in de gTLD’s in waarde zijn gestegen. Hoewel de gemiddelde Chinese domeinnaamhandelaar nauwelijks nog heeft verkocht, weten de verkopers dat de Chinezen aan het azen zijn en worden de vraagprijzen daarmee hoger. De Chinezen zullen de domeinnamen enkele jaren vasthouden en vervolgens tegen hogere prijzen willen verkopen. Voor de gTLD’s zal dat vast gaan lukken, maar op de newGTLD’s zullen ze ruimschoots verlies op maken omdat vrijwel geen enkele nieuwe extensie succesvol is.