GMO Internet Inc., één van Japan ’s toonaangevende internet service providers en de grootste registrar van het land, heeft de overname van een één karakter domainnaam, Z.com, wereldkundig gemaakt. De domeinnaam werd overgenomen van Nissan voor het bedrag van 800 miljoen Japanse Yen, oftewel 6,8 miljoen USD, oftewel EUR 5,46 miljoen.

Als één van de slechts drie éénkarakter .com domeinnamen die beschikbaar, is Z.com is zeer bijzonder en biedt ongekende marketing kansen. Met meer dan 100 miljoen registraties, de .com is een van de meest herkenbare en gemakkelijk te identificeren domeinen in de wereld. Z.com werd overgenomen als onderdeel van GMO Internet Group’s wereldwijde strategie. Het veiligstellen van “Z ” onder de .com -toplevelniveau, biedt de groep een krachtig hulpmiddel om een sterk wereldwijd merk te bouwen .

De beschikbaarheid van éénkarakter en tweekarakter domeinnamen in gTLD’s varieert, maar er zijn slechts zes (6) één karakter domeinnamen binnen de .com/.net gTLD’s uitgegeven: Q.com, X.com, Z.com, I.net, Q.net en X.com .
Onderhavige transactie bevindt zich in de hoogste regionen voor wat ooit voor domeinnamen betaald werd. Op dit moment is de verkoop van sex.com voor 13 miljoen USD nog steeds de hoogste sale voor een domeinnaam ooit.

De verkoop door Nissan is een opmerkelijke als we de verkoop in het grotere beeld plaatsen. Nissan is een relatief actieve speler op het gebied van domeinnamen. Het bedrijf Nissan Motor is al jaren juridisch in gevecht met de houder van de domeinnaam nissan.com, Nissan Computer Corporation. Deze strijd wordt gekenmerkt door een agressief juridisch steekspel van een zeer groot bedrijf dat liever juristen inzet tegen een klein bedrijfje dan in gesprek te gaan en te proberen de domeinnaam tegen een redelijke prijs over te kopen. Acties die we in Nederland ook regelmatig zien. De uitkomst is vaak hetzelfde; juridisch trekt men aan het kortste eind.
Het hele verhaal hierover leest u op: http://www.digest.com/Big_Story.php